Epävarmuudensietokyky koetuksella

maalis 3, 2022 | Blogikirjoitukset

Kaksi vuotta kestäneen pandemiakauden jälkeen saimme nautiskella kahdesta olympiaviikosta. Olympiaviikot tuntuivat tuulahdukselta normaalista elämästä. Olympialaisten jälkeen olemme kuitenkin päätyneet uuteen kriisitilanteeseen. Sota Ukrainassa ja Venäjän arvaamaton ja ennakoimaton käyttäytyminen laittaa uudestaan epävarmuudensietokykymme koetukselle.

Miten jaksaa tämän uuden kriisin keskellä? Miten pitää huolta omasta ja toisten hyvinvoinnista, kun poikkeustilanteet vain jatkuvat?

 

Yksi keskeinen osa vastausta on oman ajattelun ja mielen johtaminen sekä keskittyminen niin aiheisiin, joista voi itse päättää tai joihin voi itse vaikuttaa. Itse päätettävät asiat ja asiat, joihin voi vaikuttaa liittyvät vaikuttamisen kehiin. Vaikuttamisen kehien sisimmällä kehällä on asiat, joista voi itse päättää. Seuraavalla kehällä on asiat, joihin voi vaikuttaa ja uloimmalla kehällä on kaikki muut asiat. Vaikuttamisen kehiä voi hyödyntää monessakin tilanteessa. Kriisin keskellä tämä työkalu on erityisen hyödyllinen. Listaamalla eri kehille kuuluvia asioita saa näkyväksi sen, mistä asioista haastavankin tilanteen aikana voi päättää itse. Samalla näkyväksi tulee se mihin voi vaikuttaa. Uloimmalla kehällä, kehällä missä on kaikki, mihin ei voi edes vaikuttaa, on negatiivisuus, lamaantuminen ja voimattomuus. Sisimmällä kehällä, omalla päätösalueella on voimaantuminen ja aikaansaamisen energia. Vaikuttamisen kehiä voi hyödyntää oman mielen johtamisen työkalun lisäksi oman tiimin, kollegoiden tai ystävien kesken energian ja ajattelun ohjaamiseen.

Tässä vielä viisi vinkkiä tilanteeseen, jossa epävarmuudensietokykymme on koetuksella.

 

  1. Oman mielen johtaminen ja keskittyminen siihen, mistä voi päättää. Tässä voi hyödyntää vaikuttamisen kehiä ohjaamaan omia tunteita, ajattelua, ajankäyttöä tai energiaa asioihin, joista voi itse päättää. Keskittyminen itse päätettäviin asioihin voimaannuttaa myös haastavan tilanteen keskellä.
  2. Tee se, mitä voit auttaaksesi kriisissä olevia.Anna lahjoitus, vaikka pienikin, jollekin organisaatiolle, joka tekee hyvää työtä kriisissä olevien eteen. Tai ilmoittaudun vapaaehtoiseksi lajittelemaan kriisialueille lähteviä lahjoituksia. Tee se, mitä pystyt!
  3. Rajaa omaa tiedon saantia.Valitse ja rajaa tiedon ja uutisten saantia: Uutiset voi kasvattaa ahdistusta ja huolta ja synnyttää jopa lamaannusta. Oman tiedon saannin rajaaminen tiettyihin hetkiin päivästä on hyvä työkaluja oman mielen johtamiseen. Pidä huolta myös siitä, että lapset altistuvat kriisitiedolle mahdollisimman vähän.
  4. Yhteys toisiin.Vuorovaikutus ja yhteys toisiin ovat keskeisiä voimavaratekijöitämme. Tarjoa johtamistyössä paikka, jossa voidaan ihmetellä yhdessä tilannetta ja jossa ihmiset voivat ilmaista huolensa. Muistuta johdettaviasi tarjolla olevista apuvälineistä kuten työterveydestä. Oman tiimin huolikeskustelun lisäksi käännä ajattelua arkeen ja työhön, asioihin jotka ovat teidän päätettävissä. Kriisiin liittyvistä asioista voitte vaikka sopia, että ”nyt tästä on puhuttu riittävästi tälle päivää, puhutaanpa muusta”. Ilo ja nauru ei myöskään ole kiellettyjä vaikka elämmekin vaikeita aikoja. Muistathan pitää huolta myös omista voimavaroista ja omasta yhteydestä muihin.
  5. Arjen asiat kriisin keskellä.Kriisin keskellä voimaa löytyy arjen asioista. Normaali yhdessäolo, harrastukset, kotityöt, liikuntaa ja riittävä uni ovat tärkeitä jaksamisen elementtejä myös haastavina aikoina.

Lopuksi haluan muistuttaa, että pitämällä huolta itsestäsi varmistat, että pystyt pitämään huolta toisista!