Viisi vinkkiä parempaan työpäivään

syys 5, 2022 | Blogikirjoitukset

Kun kuormittavat ajat jatkuvat ja jatkuvat, on hyvä aika ajoin pysähtyä varmistamaan, että palautumista tapahtuu riittävän usein. Parhaimmillaan päivän kuormituksista palaudutaan saman päivän sisällä, mutta viikkotasokin toimii.

Kuormituksen hallintaan ja palautumiseen liittyy moni asioita. Tässä nyt viisi vinkkiä siihen, mitä voit tehdä työpäivän sisällä varmistaaksesi sekä tehokkaan työskentelyn että tukeaksesi palautumista.

1. Suunnittelu on tärkein onnistuneen työpäivän elementti. Suunnittelu on tärkeää myös silloin, kun päivät rakentuvat muiden varauksista ja äkillisistä ad hoc asioista. Suunnittelulla voi varmistaa, että jatkuvasti on selkeä kuva siitä, mitä tänään tai tällä viikolla pitäisi saada aikaiseksi. Suunnittelu tarjoaa fokusta kaoottisiin työpäiviin ja varmistaa, että juuri sinä ”istut oman työpäivän kuskin paikalla”.

2. Tunnista omat päivän parhaat tunnit. Osalla ne ovat heti aamulla, osalla vasta iltapäivällä ja jollain myös illalla. Käytä omat päivän parhaat tunnit kompleksisten asioiden ratkaisemiseen, uuden suunnitteluun ja innovointiin. Kun käytät parhaat tunnit vaikeimpiin asioihin, niiden ratkaisemiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa ja tuet omaa aikaansaamisen tunnetta. Usein siis ei kannata aloittaa päivää purkamalla sähköposti.

3. Niputa samantyyppisiä töitä. Yhä useampi kokee, että työpäivät ovat pirstaleisia ja tilkkutäkkimäisiä. Niputa juoksevia asioita, hyväksyntöjä tai sähköpostin purkua tiettyyn kohtaan päivää sen sijaan, että teet niitä joka välissä. Samantyyppisiä töitä niputtamalla tuet omaa kokemusta aikaansaamisesta, ja pystyt hyödyntämään esim. lounaan jälkeisen ”kooman” rutiininomaisiin tehtäviin.

4. Pidä kiinni tauoista! Tätä ei voi liikaa korostaa. Tauot ovat tärkeitä sekä fyysiselle jaksamiselle että päivän aikaisen palautumisen varmistamiseksi. Muista syödä, syömisen suunnittelulla voi varmistaa, että lounaan jälkeistä koomaan ei tule tai sen yli pääsee helposti.

5. Aloita työt ja lopeta ne! Pitkällä työajalla ylpeilevien työn sankareiden aika on ohi. Nyt valokeilaan on syytä asettaa ne, jotka suunnittelevat työnsä hyvä, ovat aikaansaavia ja yhteistyötä tukevia ja jotka tasapainoilevat onnistuneesti työn ja vapaa-ajan välillä.

Työn arki saattaa olla aikamoista jongleerausta! Siksi onkin tärkeä muistaa, että se, mitä useimmiten tehdään ratkaisee. Sekaan mahtuu aina kaaoksia, ylipitkiä päiviä ja joku syömätön lounaskin kunhan perusasiat toteutuvat useimmiten.

Haluatko jutella lisää siitä, miten parantaa omaa työpäivää? Ota yhteyttä if.ne1732191680nolav1732191680cc@an1732191680nim1732191680!