Vieraskynästä: Sitoudutko vai suostutko

marras 6, 2020 | Blogikirjoitukset

Aiemmin kirjoitin tavoitteiden happotestaamisesta SMART-menetelmällä ja tavoitteiden palastelemisesta helpommin hallittaviin eli pienempiin osiin. Molemmat työkalut liittyvät tavoitteiden hallintaan rationaalisessa mielessä: ymmärrän, että tätä tavoittelen ja että tällaista toimintaa tavoitteeseen pääseminen edellyttää.

Olen aika usein huomannut, että yrityksen kipukohdat on helppo havaita ja niihin liittyvät kriittiset tekemisetkin pystyy tunnistamaan melko nopeasti. Moni johtaja on todennut minulle, että jos me vain tekisimme tätä ja tätä riittävästi, kaikki menisi hyvin. Mistä sitten kiikastaa? Mikä estää tekemästä asioita toivotulla tavalla? Miksi päivänselvien asioiden toimeenpaneminen on niin vaikeata? Minusta tuntuu, että esteet liittyvät usein ration sijaan tunnepuoleen.

 

Tavoitteen merkityksellisyydellä on väliä

Ria Parppei jakaa mainiossa kirjassaan Tee, toimi, saa aikaan – kehitä ja johda toimeenpanoa tavoitteen hallinnan kahteen osaan: tavoitteen sisäistämiseen ja tavoitteeseen sitoutumiseen. Hänen mallissaan tavoitteen sisäistäminen liittyy tavoitteen ymmärtämiseen, mutta sitoutuminen liittyy siihen, että tavoite on ihmiselle merkityksellinen.

Merkityksellisyys voi kuulostaa vaikealta tai juhlavalta asialta. Voi olla, että sanasta tulee mieleen ohuessa yläpilvessä käydyt keskustelut yrityksen arvoista tai muusta vastaavasta. Arvomaailma on hyvin henkilökohtainen asia, joten ei voi odottaa, että kaikilla olisi samat arvot. Yritysten arvokeskustelut ovat tärkeitä, mutta yhteiset arvot ovat aina kompromisseja. Sitoutuminen ja merkityksellisyys on aina henkilökohtaista.

 

Merkityksellisyyden synnyttäminen

Koska on päivänselvää, että merkityksiä ei voi antaa ihmisille ylhäältä päin, mikä neuvoksi? Ratkaisu on saada ihminen pohtimaan asiaa henkilökohtaisesti.  Ainoa tapa päästä merkityksellisyydestä kiinni on keskustella ihmisen kanssa. Se taas onnistuu kysymällä häneltä avoimia kysymyksiä. Kokeilepa itse: kun seuraavan kerran menet pitämään tavoite- tai kehityskeskustelua, kysy esimerkiksi tällaisia kysymyksiä ja katso, mitä tapahtuu:

  • Miksi juuri tämä tavoite on sinulle tärkeä?
  • Mikä tavoitteen saavuttamisessa innostaa sinua?
  • Millainen merkitys tällä tavoitteella on sinulle henkilökohtaisesti?
  • Mitä muuta tavoitteen saavuttamiseen liittyy?
  • Miltä ajatus tavoitteeseen pääsemisestä tuntuu?
  • Mitä hyötyä tavoitteen saavuttamisesta on sinulle itsellesi?

Uskon, että tällaisten kysymysten avulla keskustellen tavoitteet saavat henkilökohtaisen merkityksen ja niihin on mahdollista sitoutua.

 

***

 

Blogin kirjoittaja Jaakko Lintunen on kokenut yritysjohtaja, joka toimii yrittäjänä Kasvupuoti Oy:ssä. Jaakko auttaa asiakkaitaan myymään enemmän ja johtamaan paremmin muutosjohtamisen, business coachingin ja myynnin kehittämisen avulla.  Lisätietoa Kasvupuodista https://www.kasvupuoti.fi

Tämä blogi on aiemmin julkaistu Kasvupuodin blogisarjassa.