Yllättäen levinnyt koronavirus haastaa monen organisaation etätyökäytännöt. Nopeasti muuttunut ja muuttuva tilanne koettelee etenkin organisaatioita, joissa etätyö on ollut satunnaista tai säännöllistä, mutta määrältään vähäistä. Tämän lisäksi kipuilua voi olla erityisesti organisaatioissa, joissa etätyötä ei ole tehty juurikaan.
Tässä esimiehille viisi tiivistä vinkkiä, joilla pääsee liikkeelle etätyössä. Etätyöhön siirryttäessä tai sen määrän merkittävästi kasvaessa keskeistä on pitää työhön liittyvät tavoitteet kirkkaana ja seurata etenemistä tavoitteita kohden.
- Muistuta, että kaikkien oltava tavoitettavissa yhdessä sovituilla tavoilla ja yhdessä sovittuina aikoina.
- Varmista, että kaikki kirjaavat työaikansa organisaationne tai tiiminne käytäntöjen mukaisesti.
- Pidä tiimipalavereita etätyötilanteessa vähintään yhtä usein kuin pitäisit niitä toimistolla työskenneltäessä – mahdollisuuksien mukaan jopa tiiviimmin.
- Pidä yksilöjohtamisen ohjaus- tai one-to-one-palaverit säännöllisesti, etätyöhön siirryttäessä online ratkaisuilla tai tarvittaessa puhelimitse ja aluksi viikoittain. Kysele johdettaviesi kuulumisia myös palaverien välissä. Soittaminen on hyvä tapa.
- Seuraa kaikissa palavereissa tavoitteita ja niitä kohden etenemistä sekä keskity mennyttä enemmän tuleviin tehtäviin ja tavoitteisiin.
Mikäli organisaatiossanne ei ole olemassaolevia etätyökäytäntöjä ja siihen liittyviä sopimuksia, suhtaudu koronan aiheuttamaan tilanteeseen poikkeustilana.
Panostakaa johtamiseen ja työstäkää tarvittavia ohjeita ja sopimusmalleja organisaatiossanne tilanteeseen sopeutumisen rinnalla. Etätyöhön siirtymistä ei kannata lykätä puuttuvien ohjeiden takia.
Jälkikirjoitus: Mikäli organisaationne kaipaa apua, neuvonantoa tai konsultointia etätyöohjeiden ja -sopimusmallien rakentamiseen tai hajautetun tiimin johtaminen, ota yhteyttä!
Minna on etäjohtamisen asiantuntijatiimin jäsen, tämä blogi on julkaistu myös etajohtaminen.fi sivulla.